Capítol IV. El mirall del diable.
Cap a l’any
1000 l’enemic “number one” ja no és el bàrbar i el pagà. Ara és l’infidel i
l’heretge que constitueixen les dues cares del diable. Les eines més adients
per combatre’ls seran la Inquisició i la Croada.
La Croada
interessa a l’església i a la noblesa. Tots dos poden treure beneficis eterns i
temporals. El principal problema de la cristiandat no es troba gaire equilibrat
amb la perspectiva musulmana: per a ells el principal poder del món era el
califa, el cinquè l’emperador de Bizanci i, pel que fa als regnes cristians, ni
els consideraven. Poitiers (o Covadonga) són poc més que una algarada. Si l’Islam,
per Occident és una falsa religió i Mahoma un enviat del dimoni, pels musulmans
hi ha un respecte per les religions del llibre (i pel mazdeisme) mentre no
facin proselitisme, Crist és un profeta nat d’una dona verge i es tolera a qui
professa les religions del llibre si paguen les taxes corresponents.
Si Orient és la
terra de les mil i una nits, pels musulmans Occident és una terra bruta i
pudent. Aquesta inferioritat pel que fa a la civilització estava assumida pels
occidentals. La tecnologia agrària musulmana havia permès una alta
productivitat que podia alimentar grans ciutats com Bagdad o Còrdova. Van
introduir, en la península Ibèrica, la llana, el cotó, la seda... La seva
cultura sincrètica s’estén des d’Indonèsia fins a la península Ibèrica. En
general, qualsevol dels territoris ocupats pels musulmans, en dos-cents anys,
quedava pràcticament islamitzat i amb una cultura i llengua unitària. En
general, les estructures de beneficència islàmiques substitueixen amb èxit les
prèviament existents.
La tensió
tampoc era tan tràgica. Genovesos, venecians i catalans continuen comerciant
amb els musulmans sense fer gaire cas a Roma. Ibn Yubair observa com guerra i
comerç coincideixen.
A banda de
l’Islam, la mirada occidental no considera a Bizanci, ni a Rússia (barreja
d’escandinaus, mongols i eslaus), ni a la cristiandat asiàtica. Mentre occident
ha perdut tot el coneixement clàssic, Bizanci -en realitat l’Imperi romà-
continua la seva vinculació cultural amb l’antiguitat. En 1204 la quarta croada saqueja Constantinoble...
als cristians bizantins! Condorcet ens ho fa més comprensible al titllar als
bizantins com a gent que no creia en la infal·libilitat del papa.
De la
cristiandat asiàtica no hi ha record en l’imaginari col·lectiu europeu: anava
des d’Egipte fins al mar de la Xina amb nuclis a Mesopotàmia, Armènia, el
Caucas, Síria... Els pobles nòmades asiàtiques temien l’expansionisme xinès i
islàmic. Per a ells el cristianisme els permetia civilitzar-se sense perdre la
pròpia personalitat. La cristianització fou obra dels maniqueus i aconseguiren
convertir als uigurs. El maniqueisme (1) era una barreja de cristianisme,
judaisme, mazdeisme i budisme organitzada per Mani (216-276). Tot i la seva
expansió territorial no va aconseguir una estructura estable ni identificar-se
plenament amb cap poble.
Tingué més
expansió l’Església nestoriana que apareix amb la separació de l’església persa
de l’occidental en 424. Seixanta anys més tard abracen el duofisisme de Crist
(en Crist hi ha dues naturaleses) i també es separen de Bizanci. Es relacionen
amb les caravanes del desert i així s’expandeixen des de Sumatra fins a
Azerbaijan. La seva transmissió de la cultura hel·lènica en territori persa,
especialment de la medicina, fa que exportin metges a Bagdad on estaven molt
ben considerats. Els kerait i els ongut, uns dels principals pobles mongols
adoptaren el nestorianisme. Quan Genjis Jan derrota els kerait, respectà les
religions. El seu net, Kubilai Jan (que va fonar la dinastia Yuan), anima als
germans Polo a què demanin al papa savis en les set arts. Pel camí, els frares
escollits es penedeixen i no acaben el viatge.
El papa
albirava esperances en la conversió dels mongols. Una croada “asiàtica” dels
mongols, aliada amb francs i armenis conquereix Bagdad, Alepo i Damasc en 1260.
Però els francs, per poder fer més pillatge s’alien amb els mamelucs i els ajuden
a derrotar els mongols trencant tota possibilitat d’estendre la cristiandat. En
1285, des d’Iran s’envia una ambaixada al papa per lluitar contra els musulmans.
El papa ho rebutja, ja que s’estima més l’aniquilació dels heretges que la
victòria sobre l’Islam i, a banda, estava més preocupat per llençar una croada
contra la Catalunya cristiana per afermar els seus interessos polítics. Altres
nestorians i mongols intentaren associar-se amb el papa per reconquerir
Jerusalem però no tingueren cap èxit.
Després, l’Islam
assimilaria els territoris d’Orient i la conversió del Japó fou infructuosa. La
darrera expansió del cristianisme fou per terres americanes.
Però Europa
també es tanc, portes en dins, combatin els heretges. Gregori X, en 1302,
declara en la butlla Unam Sanctum que l’única salvació es troba en l’obediència
al papa. La definició de la doctrina correspon a la jerarquia eclesiàstica. La
Inquisició apareix com una eina per eliminar els discrepants a la norma
establerta fins i tot si han estat batejats com a catòlics.
Les noves heretgies
són menys organitzades i més pròpies de les masses. Les seves arrels es troben
en creences populars prèvies al cristianisme i el rebuig a la corrupció de l’església.
Hi ha poca informació sobre les bases reals, però el poder ens ha deixat una
història que responsabilitza a un líder búlgar que va seduir a un grup de
fanàtics (2) incapaços de tenir idees pròpies. En general, en la base d’aquests
moviments hi ha una voluntat de tornar a la fraternitat del primer cristianisme
emmarcada en la idea de la pròxima arribada d’una tercera edat de pau i
felicitat. Es critica l’església aliada d’un poder terrenal amb el qual té
molts interessos comuns. La reforma gregoriana critica als clergues simoníacs
(3) i postula un retorn als ideals primitius. Però no hi ha cap canvi i això irrita
més, per la seva hipocresia, als moviments crítics. Ramirdus (4) és cremat viu
en 1077 per demanar que s’apliqui allò que el papat ha promulgat.
L’església fa
el que pot per assimilar aquests moviments, però quan aquestes heretgies
escapen al control de l’església, quan desafien el seu poder, és quan són
fermament perseguides. Joaquin de Fiore, mort en 1202, amb considerable
prestigi intel·lectual, a partir d’un estudi exhaustiu de la Bíblia recupera el
mil·lenarisme i influeix particularment en els franciscans. La idea és que està
a punt d’arribar una nova edat de pau i amor en què ja no caldrà la direcció de
l’església. El papat atreu als franciscans, condemna als qui propaguin la idea
de Joaquim però no prohibeix la seva obra. Gherardo, un franciscà, acusa Alfons
X de Castella (el savi) de ser l’anticrist. És condemnat a cadena perpètua. Si
no hagués estat franciscà segurament hauria estat cremat.
Així que l’església
sols actua contra les heretgies que escapen al seu control. Si cal, s’afegeix
una mica d’orgies, alguna aparició diabòlica o algun assassinat ritual per
justificar-se. Els humiliati lombards
eren laics majoritàriament treballadors de la llana que vivien seguint les pautes
de la puresa evangèlica. Són condemnats per Alexandre III però es varen
expandir moltíssim així que, Innocenci III, en 1201, els va reconvertir en una
ordre en la qual fins i tot els homes laics casats podien predicar.
Una heretgia,
per tant, és allò que la jerarquia eclesiàstica troba inacceptable. Algunes
heretgies són políticoeconòmiques: així un rei que estigui interessat en una
comarca pot demanar al papa que munti una heretgia “ad hoc” pel seu cas, per
exemple, que els heretges fan pa amb les cendres de nadons i tot seguit s’ho
mengen. El procés dels templers del segle XIV va reportar un bon negoci a la
corona francesa. També fou bastant profitosa l’acusació als leprosos d’estar
associats al rei moro de Granada per enverinar a tota la cristiandat. Es cremaren
vius bastants malalts d’aquesta infermetat, ja que les leproseries tenien
bastants recursos econòmics.
Un dels casos
més exagerats és el del catarisme. Per argumentar la necessitat de la seva
destrucció se’ls va identificar amb els bogomils (5). Els bogomils eren
considerats maniqueus. Ergo, si els càtars són bogomils, són maniqueus i per
tant han de ser exterminats. Si els bogomils proposaven un retorn a la puresa
evangèlic, posaven en dubte a l’església oficial vinculada a l’Imperi: “discutir el
dogma eclesiástico equivalía a discutir la ideología política del estado”. Sembla clar que hi hagué
influències del bogomilisme i el paulinisme
balcànic en el catarisme però el nombre de l’estructura càtara no
passava dels dos mil “prefectes”. En canvi, l’acceptació popular era molt
amplia. Les classes populars és sentien molt més properes a aquest missatge que
el que els oferia l’església oficial i participaven de la idea que no podia
haver estat Déu qui hagués atorgat aquestes riqueses i aquest poder a l’església
i als reis, sinó més aviat el diable.
Alguns processos
inquisitorials s’articulen contra aquells que posen en dubte l’existència del
purgatori. El purgatori era una eina d’altíssima rendibilitat que no podia
posar-se en qüestió. Les almoines per pagar misses que alleugeressin el temps d’estada
dels difunts eren un gran negoci per l’església.
Un missatge
evangèlic que no tortura, que no mata, que no excomunica, que no engarjola i que no cobra impostos és molt atractiu. Un
missatge que evidencia l’aliança de l’església oficial amb el poder feudal i fa
posar en dubte la seva legitimitat és molt perillós per l’ordre establert. Quan
la noblesa urbana de Toulouse, els teixidors i els camperols s’interessen per
aquest moviment, el poder polític i religiós es posa molt nerviós. Franciscans
i dominics amb el convenciment o amb la foguera s’hi posen mans en l’obra per
lluitar contra el catarisme. Un home és cremat per negar-se a obeir les ordres
dels inquisidors de matar una gallina que, per l’home, no havia fet res per la
qual cosa hagués de morir.
La croada
albigesa (6) aconsegueix incorporar la zona catalano-aragonesa al regne de
França, mantenir l’estructura feudal i el poder de l’església. Però el substrat
continua. Algun trobador nega a Déu el dret a condemnar ningú després d’haver
viscut en el regne de la injustícia. Ja en el XIV un clergue de Montaillou
plasma el seu escepticisme argumentant que no creu que Déu tingui res a veure
en el creixement de les plantes. Les plantes creixen en terrenys adobats. Si el
responsable fos Déu, podrien créixer fins i tot sobre les pedres. Davant els
nous impostos que exigeix l’església, un camperol, Jean Jouffre de Tignac,
critica als bisbes envoltats de guerrers: “quisiera que se mostrasen tan empeñados
en combatir a los sarracenos, conquistar su tierra y vengar la muerte de
Cristo, como se les ve decididos a reclamar los diezmos y las primicias de la
carne.” Serà
condemnat a morir emparedat.
Finalment, un dels
exemples més aclaridors és el cas de la persecució dels jueus. Són europeus des
de molt abans que moltes nacions. Fins al segle XI la integració és total i,
fins i tot, objecte d’orgull com ara l’ús del castellà pels sefardites fins i tot
després de la seva expulsió. L’església s’adona que no estan subjectes al seu control
i en el IV Concili de Laterà de 1215 (7) exigeix que vesteixin diferent i
portin signes d’identificació tot demanant l’evitació de qualsevol tracte de
companyia i familiaritat entre cristians i jueus. “No tenim enemics més grans
que els jueus” deia un clergue de gran prestigi que fou canonitzat (8). Sovint
es parla d’irracionalitat en els pogroms, però, abans del segle XI, simplement,
no hi havia. A partir d’aquell moment es crea el mite de l’enemic interior al
qual se li pot acusar de qualsevol cosa.
Així, la
primera croada tingué com a aperitiu una matança de jueus. Es fabrica el mite
de la usura, que també practicaven els cristians (en jutjats de Múrcia hi ha
reclamacions de jueus contra cristians usurers) i se’ls acusa de ser els
responsables de la pujada d’impostos quan els veuen prop del poder reial. Se’ls
critica per fregir amb oli o rentar-se les mans abans de dinar. Tot és un marc
per generar llegendes com la del petit màrtir Simó de Trent el 1475 on foren
cremats vius nou jueus o el Santo Niño de La Guardia (Toledo) de 1491 on foren
executats cinc jueus tot i que mai va aparèixer cap nen mort ni ningú va
denunciar cap desaparició (encara es celebra) No calien proves. Els jueus eren percebuts com la
imatge del diable.
Notes:
(1) Havia estat
professat per Sant Agustí.
(2) Vaja, que
els va abduir...
(3) Simó el Mag
va oferir diners a l’apòstol Pere a canvi de poder transferir l’Esperit Sant
mitjançant la imposició de les mans. Hi ha dues versions de la seva mort: en
una va dir que s’enterraria i tornaria a la vida en tres dies (encara continua
sota terra); la segona és que estava volant molta estona pel cel de Roma –era mag
de professió- i Pere es va posar molt envejós, així que va pregar a Déu perquè
el fes caure. Déu li va fer cas i Simó es va fotre una hòstia important i va
morir.(Vegeu Michel Onfray, El cristianismo hedonista)
(4) Ramirdus
was burned alive in Cambrai, simply because "he dared to say that
simonists and priests guilty of fornication were not allowed to celebrat mass
and that their sacraments were not to be received.” (Vegeu Moore, R.I, The
Origins of European Dissent (Londres 1977)
(5) Bogomilisme:
Secta difosa a Bulgària a partir de la meitat del segle X que intentà
d'aprofitar-se de les aspiracions eslaves per a provocar una reforma social de
l'Església oriental (confiscació i repartiment dels seus béns i abolició de
l'esclavitud.). Eren vegetarians, rebutjaven la litúrgia i les imatges. S’estén
per Bulgària en un moment de forta feudalització en què l’emperador bizantí
reparteix terres –amb els seus serfs- als senyors.
(6) Batalla de
Muret de 1213 on Simó de Monfort mata a Pere el catòlic d’Aragó qui, un any
abans, havia vençut als almohades en les Navas de Tolosa.
(7) En
castellà, Letrán. És un sector de Roma on es construí la Basílica de Sant Joan
de Laterà que és la catedral del bisbe de Roma, és a dir, del papa quant a
bisbe de Roma. Hi ha
extraterritorialitat italiana i pertany jurídicament al Vaticà. És una de les
set esglésies que s’han de visitar per aconseguir la indulgència plenària en
any sant.
(8) Fontana no
diu el nom d’aquest sant però, Sant Vicent Ferrer, deia que els jueus són “animales con rabo y que menstrúan como las mujeres”. (José Antonio
Egido: El problema nacional judío: Judaísmo versus sionismo”). En aquest mateix llibre es
comenta que, més recentment, Millán Astray avisava del perill dels jueus
moscovites que volien encadenar Espanya per convertir-nos en esclaus, que
Franco considerava vigent el decret d’expulsió de 1492 i que l’almirall Carrero
Blanco, de missa diària, va escriure: “España,
paladin de la Fe de Cristo, está otra vez en pie contra el verdadero enemigo:
el judaísmo.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada