Capítol VII. El
mirall salvatge.
Al segle XVI es posen
de moda les representacions dels continents amb forma humana i atributs com resposta
a la creixent fascinació pels descobriments. L’autodefinició té sentit en resposta
a l’altre. En 1714 es fa servir el darrer document en llatí com a
llengua comuna europea. A partir d’aquest moment és molt més difícil la
identificació de grups que no comparteixen ni l’idioma ni la forma de viure ni els costums.
A l’altre el podem definir per la seva raça com a salvatge o per la seva
història com a primitiu. Al primer se li dedica el genocidi i la tracta d’esclaus.
Al segon l’imperialisme.
El salvatge, per la
religió és un penitent i per la saviesa popular la força i la simplicitat de la
naturalesa. En canvi, per la literatura cavalleresca és un gegant monstruós que
simbolitza el perill de la rusticitat camperola.
Les primeres notícies
dels indis americans parlen d’homes pacífics que poden ser cristianitzats. En
la segona fase tenim indis bons i indis dolent, fins i tot caníbals. En la
tercera tots són dolents, idòlatres i, la majoria, caníbals. (alguns indis es
pensaven que els caníbals eren els europeus). En aquest ambient es produeix la
disputa entre Sepúlveda i Las Casas.
El projecte
econòmic del descobriment es troba amb l’absència d’espècies i amb indígenes que
es morien si els portaven a Europa. Sembla doncs, que l’única alternativa és
obtenir or i plata en grans quantitats. El continent americà està ple de mà d’obra
barata per extreure els minerals que s’ha de “convertir”, és a dir, s’ha d’homologar
als estàndards d’obediència occidental. Els indis, inicialment, van pensar que
podien incorporar sincrèticament el déu
cristià als seus déus, però la Inquisició els ho va explicar amb fets. En 1562
es va torturar a més de 4.500 maies dels quals 158 van morir. Era una combinació
de voluntat evangelitzadora i pràctica econòmica per obtenir guanys que van
fonamentar el creixement econòmic modern.
En les zones
angleses del nord d’Amèrica, les malalties començaren el despoblament indígena
que es va completant amb l’entusiasme dels colons per matar els salvatges. Hi
hagué algun cas de cooperació com les cinc nacions iroqueses i l’Imperi Britànic
però fou poc freqüent. Els colons tendeixen a elaborar mites de captivitat entre
indis salvatges amb èxit final.
L’eliminació dels
indis és molt efectiva. En les colònies de Virginia i les dues Carolines (1), el
1685 hi havia uns 40.000 indígenes. Cent anys més tard quedaven menys d’un miler
com a resultat de les guerres per convertir les terres en plantacions de tabac
i les guerres que això va causar. L’avenç cap a l’oest donà lloc a la creació d’una
muralla humana que defensava els colons de l’est (2). Els colons arribaven en
condicions similars als esclaus negres. En 1741 un vaixell que va sortir de
Belfast amb 106 passatgers. La meitat va morir de fam, sis d’ells menjats pels
seus companys. El viatge es pagava amb un contracte de treball que els obligava
amb un patró entre cinc i set anys com si fossin serfs. Aquests colons eren els
que es trobaven amb els indis.
La societat nord-americana
considera l’existència d’un bon salvatge ideal però s’enfronta a un salvatge
real que l’impedeix l’avanç cap a l’oest. L’indi no té dret a impedir els
designis de la providència en forma d’avenç. Podia recloure’s si quedava algun
espai lliure però el seu destí és l’extinció. Després de la guerra civil
comença l’epopeia de l’oest. Els colons americans tenen el dret a ocupar tot el
territori americà. Els pioners faran una nova societat més equitativa i més
lliure a partir de la concessió de terres a tots els colons. Sortirà una nova
civilització que ocuparà les illes del Pacífic i regenerarà Orient. Els colons
són, definitivament, els bons. En canvi, els salvatges, els que arrenquen
cabelleres, han de ser eliminats. De fet els que arrancaven les cabelleres eren
els blancs per poder quantificar quants indis havien mort i cobrar així les
recompenses.
Els anys de major
efectivitat en l’assassinat d’indis són entre 1860 i la massacre dels sioux de
1890. La utopia igualitària va caure en mans del ferrocarril, els especuladors
de terres i les necessitats de l’agricultura extensiva. Aquesta idea del salvatgisme
indígena s’ha exportat fins a Iraq o Somàlia o el linxament de negres (entorn
de un per setmana entre 1882 i 1930).
En Brasil, els
mateixos indígenes que havien servit d’inspiració a Rousseau, a principis del
XIX s’integren en un projecte de civilització. Científics europeus dictaminen
en 1818 que els indis brasilers són incapaços d’assolir la civilització
occidental per la qual cosa el seu destí és l’extinció. Dels 3,5 milions que hi
havia en el segle XVI es passa en 1910 a menys d’un milió.
Montaigne va
plantejar que cadascú considera barbàrie el que no li és habitual. Argumenta
sobre el canibalisme i ho contrasta amb els costums de la Inquisició o les
aficions dels atenencs d’anar a veure les tortures als esclaus.
Com que el bon
salvatge no ha aparegut en Amèrica hom el continua cercant en les illes del
Pacífic i en Oceania. En bona part va durar més el mite perquè no hi havia
motius per ocupar els seus territoris. Però quan van arribar els missioners,
els nobles salvatges van ser considerats com a depravats destinats a
condemnar-se. A finals del segle XIX sembla que més de la meitat de les dones
de Tahití estaven contagiades de malalties de transmissió sexual provocada pels
mariners europeus. Se’ls acusava de lladres quan, en realitat, no tenien idea
del concepte de propietat.
El bon salvatge no
existia. Fou un enfrontament entre dos mons diferents que no es comprenien. Els
europeus, tot just arribar a qualsevol lloc, cercaven el rei sense considerar
que podien tenir formes d’organització diferent. Alguns indígenes varen
considerar que els sistemes dels europeus els hi podien beneficiar i els
assoliren ajudant a europeïtzar illes properes. En el cas australià, l’elevat
nombre de colonitzadors eliminà sistemàticament als habitants originals. Ja ni
eren ni nobles salvatges ni ferotges caníbals, eren simplement aborígens que
molestaven.
A Brasil, el Carib
i els Estats Units, les plantacions, sobretot de cotó, requerien molta mà d’obra.
El problema és que no tenen mà d’obra disponible com tenien els espanyols. La
solució fou importar esclaus negres d’Àfrica. Entre 1600 i 1800 van arribar als
Estats Units més de vuit milions de negres africans. La justificació de l’ús
dels indígenes com a mà d’obra pels espanyols la van elaborar els teòlegs
castellans. L’esclavitud dels negres es justifica en la Il·lustració francesa.
Voltaire considera els negres una espècie diferent amb un nivell d’enteniment
molt inferior al nostre. Montesquieu no considera coherent que Déu hagi posat
ànima en el cos d’un negre i, sobretot, cal tenir present que, sense l’esclavitud,
el sucre seria massa car. Cafè, sucre, tabac i cotó animaren un trànsit
comercial de productes assequibles a partir del qual neix el creixement
econòmic modern.
L’europeu mensyprea
el que no coneix i el que no comprèn. Montesquieu imaginava el que podia pensar
un francès d’un persa: “Com es pot néixer a Pèrsia? Com es pot ser persa?”. Bouganville
arriba a París amb un tahitià i la gent es meravella que els nadius de Tahití
no parlin castellà o francès o anglès o qualsevol llengua europea. A Madrid, un
musulmà hagué de comprovar, en 1787, que alguns madrilenys pensava que adoraven
a la lluna, a un déu cavall, que eren ateus, etc. Les altres cultures havien de
ser estudiades per l’antropologia, ja que la constant pre-lògica les feia inassequibles
per ser estudiades per la ciència moderna.
Per Linneo, els
europeus es regien per lleis, els americans per costums, els asiàtics per l’opinió
i els africans actuaven arbitràriament. Buffon apunta que l’origen és comú,
però el medi ambient ens ha anat condicionant i fent-nos diferents. Un mitjà
hostil, com el dels indígenes americans, havia fet dels indis essers inferiors
als europeus igual que els animals americans o són respecte als del Vell Món.
La medicina recolzarà el pensament il·lustrat i més endavant ajudarà en les
neteges ètniques.
Tot això passava al
mateix temps que es lluitava per l’abolició de l’esclavitud, es formulaven
argumentacions científiques pel racisme i es començava el tràfic de “culís” en
Àsia. Napoleó planteja que la Revolució va dictaminar en contra de l’esclavitud
perquè no coneixia la realitat.
El discurs racial
també s’aplica a l’evolució dels europeus, França es veu com una nació formada
per dos pobles: els vencedors (francs, nobles i guerrers) i els vençuts (gals,
camperols i plebeus). La història els va enfrontar i els francs van continuar
manant tot i que la potència econòmica estava en mans dels gals. Els nobles
diuen que fets com la derrota davant els prussians de 1870 era una causa de la
barreja de sang entre francs i gals. Els populistes i demòcrates reivindiquen
el passat gal i la cultura celta des dels guerrers que lluitaren contra César
fins a Astèrix.
El racisme ha
perdut tota validesa científica i es critica quan ens copeja amb la seva
cruesa, però, en general no som conscients de la seva quotidianitat i de com el
tenim integrat en els nostres esquemes mentals. Conclou Fontana dient: “...no importa que tenga o no fundamento, porque
no se basa en ideas razonadas, sino en temores inconfesados. No es más que el
rostro que toma el miedo irracional al “otro””.
Notes:
(1) Virginia, Carolina del Nord i Carolina del Sud formaven part de les 13
colònies fundacionals.
(2) Recorda una mica el poblament de la península Ibèrica durant la “Reconquesta”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada