Capítol I. El mirall barbar.
Quan neix Europa?
Parlem dels primers assentaments, de les primeres formes culturals, de l’aparició
d’una consciència de col·lectivitat? I de quin marc geogràfic parlem? Ha anat
canviant. La frontera amb Àfrica està clara, però la separació amb Àsia no
tant.
Com a civilització,
hem d’assumir l’origen neolític a Mesopotàmia així com la seva deriva en estructures
socials i polítiques. Aquest nou model agrari, a una velocitat d’un km anual, s’anà
distribuint pel que anomenen Europa
trigant 4.000 anys a arribar als extrems més occidentals. És superposa a una
població que viu dels boscos i sintetitza el seu model amb el nou. Es planteja
que el basc podria ser la llengua dels darrers caçadors mesolítics.
Així, tot apunta a uns
orígens mestissos que trenquen la idea d’una especificitat europea que hauria
de justificar un cert tipus d’èxit.
Aquesta visió neix amb l’aparició de la identitat grega enfront del bàrbar
asiàtic i es complementa amb la invenció d’una història mítica. El neoclassicisme
recupera aquests plantejaments.
Grècia no té una
identitat pròpia; ni geogràfica, ni idiomàtica, ni política. S’autodefineix lluitant
contra els perses en les guerres mèdiques. Tucídides senyala que Homer no parla
d’un únic grup de grecs. La idea de grec apareix al mateix temps que la idea de
bàrbar. La idea de bàrbar és quasi fonètica: és aquell que no és capaç de
parlar correctament la llengua pròpia, el que la balbuceja.
Herodot parla de l’enfrontament
entre grecs i perses com l’enfrontament entre la llibertat grega i el
despotisme asiàtic. La igualtat dels drets polítics grecs és quelcom que té
sentit defensar davant la tirania (llàstima
que Fontana no hagués vist, en 1994, la pel·lícula 300). El teatre s’encarrega
de difondre aquesta idea: la major part dels personatges amb comportaments
negatius són estrangers. Dionís, en Les
bacants, té origen asiàtic. Al final de l’obra, Cadmo i la seva filla,
ploren la seva futura vida en l’exili rodejats de bàrbars. Aristòtil justifica
l’esclavitud per aquells estranys, estrangers, que, per no ser grecs, són
inferiors.
Però la polis
democràtica ideal es basava en l’esclavisme, en la separació de la ciutat i el
camp endarrerit, en la submissió de la dona a eina reproductiva (Aristòtil creu
que la dona, com a ser inferior, té menys dents que l’home), a la divisió entre
rics i pobres.
La democràcia grega
era una estructura per la qual, el deu per cent de la població, podia anar
compartint el poder. El mateix Herodot era, quan estava a Atenes, un estranger
sense drets polítics. En el segle IV abans de Crist, en un moment de crisi, les
alternatives són Demòstenes que vol recuperar l’hegemonia d’Atenes en un món
que ha canviat molt o l’imperi expansiu macedoni que podia obrir nous mercats i
alleugerir la tensió social militaritzant bona part de la plebs. Triomfa la
proposta macedònia que significarà la derrota dels perses i la disminució
progressiva dels participants en la democràcia. Primer pels pactes amb les
noves elits macedònies i més tard amb els romans. La democràcia es limità a ser
un record llunyà que provocava calfreds a qualsevol ric.
El mite cultural grec
també és qüestionable. Era una cultura oral i ben pocs eren capaços de llegir.
Licurg, a Esparta, havia prohibit l’escriptura fins i tot de les lleis i sobre
les sepultures. La major part de la població era illetrada. Les lleis, fora d’Esparta,
s’escrivien sobre pedra. Els pocs llibres –en forma de rotllos- són del segle V
a.C. per fixar textos filosòfics o científics –com ara els de medicina-
complexos i per a pocs lectors. La primera biblioteca de la qual tenim
referència és la d’Aristòtil. Després les biblioteques de les grans ciutats –Alexandria-
amb l’objectiu de mantenir el saber en grec. Els usuaris, evidentment, eren una
minoria.
Els mites grecs
recullen el mestissatge original. Europa era filla d’un rei de Fenícia. Fou
raptada per Zeus i dipositada a l’europea Creta on dona llum al rei Minos. La
religió grega perd els seus orígens de les estepes nòrdiques i és sincretitza
amb el Mediterrani. La rel dels mots “Zeus, déu” té origen indoeuropeu i
significa “brillant”. Algunes tradicions el fan néixer també a Creta
sintetitzant així els invasors amb els envaïts.
La Creta minoica, “el
primer bressol de la cultura europea” es
desenvolupa en un punt estratègic d’encreuament de corrents culturals i
comercials. Cap al tercer mil·lenni apareix una cultura que, malgrat invasions
i desastres naturals, desenvoluparà grans palaus-temples i una escriptura (lineal
A) encara sense desxifrar. Desapareixerà cap a 1380 a.C. (incendi Cnossos)
probablement per una invasió micènica.
Els micènics podrien
ser els aqueus que conquisten Troia. La seva història s’interromp per noves
invasions en la crisi del XII a.C. i coincideix amb les caigudes de l’imperi
hitita, els atacs dels pobles mariners a Egipte, la invasió de Canaan pels
filisteus, etc. És el començament de l’època fosca grega.
En resum, el que cal
és desmitificar la idea d’un poble creador per la d’un seguit de trobades d’orígens
diversos. Un bon exemple és l’escriptura. L’escriptura mesopotàmica comença amb
marques i segells sobre objectes. Cap a 3200 a.C. els fonemes es transcriuen
per plasmar idees sense forma com ara els verbs. Cap al 2.600 a.C. es consolida
l’escriptura cuneïforme. L’idioma babiloni es converteix en una eina compartida
per diferents cultures.
Els fenicis adapten la
idea babilònia adaptant-la a la seva llengua semítica: fan servir un signe per
cada so consonàntic i opten per l’escriptura lineal més pràctica per escriure
en papirs. Els grecs, que han perdut el lineal B micènic, adapten cap al 800
a.C. l’alfabet fenici (i la paraula byblos pel papir) afegint-li símbols per
les vocals. Aquest nou alfabet és la base per l’etrusc (i sembla que aquest ho
fou per l’escriptura rúnica d’Escandinàvia), pel llatí i pel ciríl·lic. Àrabs i
hebreus heretaren la idea de signes per consonants sense transcriure les vocals.
En conclusió, l’alfabet és el resultat d’interaccions entre els diferents
pobles. El mateix passa per l’astronomia, la medicina, la geometria,...
I encara, sols
coneixem com aquest mestissatge es desenvolupa a Grècia i Roma. Poc ens ha
quedat dels etruscs, poble pre-indoeuropeu que fou el primer a desenvolupar, a
Europa, estructures urbanes. Hem perdut tota la seva literatura i el seu
teatre, sabem que van influir en els celtes i ens deixaren mots fonamentals com
ara populus, persona, publicus, littera o mundus.
Sembla que, a Cartago,
la capacitat lectora estava molt més estesa. Els pescadors o els camperols
sabien llegir. Els romans varen regalar les seves biblioteques als reis
africans. Sols es va salvar la Gran
Enciclopèdia Agrícola de Magón que va ser traduïda al llatí i va arribar a
influir en l’agricultura àrab medieval.
Aristòtil, -ens
explica Plutarc- aconsellà a Alexandre que tractés als no-grecs com si fossin
plantes o animals. Alexandre no li va fer cas i els va fer partícips de la
cultura grega. El món que va conquerir Alexandre es va hel·lenitzar amb teatres
i gimnasos (als que anaven els sacerdots jueus de Jerusalem). L’àgora, però,
perdé el seu caràcter polític i es limità al comercial.
Roma ocupa i manté el
món hel·lènic. Argumenta que el llatí és un dialecte grec i que, Eneas, fugint
de Troia, és l’avantpassat de Ròmul. Continua aplicant el criteri de dominar el
món des de la mateixa postura de legitimació que els grecs però ara sense
participació en nivell d’igualtat. L’emperador dictamina les lleis responen a
les peticions de les classes dominants. Així el control dels espais dominats no
es manté per la força, sinó pel consens entre el poder central i els poders
provincials. Els poders provincials també mantenen l’ordre mitjançant
concessions com ara el “panem et
circenses” o la realització de sacrificis.
Per tant, a diferència
dels grecs, els romans no limiten la ciutadania. Primer la donen als poders
provincials i, en 212 d.C. a tots els habitants lliures de l’Imperi. L’Imperi
no té mapes que marquin els seus límits. En canvi, les províncies i els poders
locals sí que els tenen i marquen clarament els seus dominis. La unió de l’Imperi
es mantenia per la comunitat d’interessos i idees entre el govern central i els
poders locals. L’administració central practicava una ferma política de
delegació, ja que sols podia governar amb una xarxa de municipis i de poders
locals que incloïa als reis clients com ara Herodes o ciutats com Tiro.
La literatura culta
romana sembla que era inaccessible per la major part de la població. Si la
literatura grega era oral i coneguda, la romana no té aquest grau de
participació. Això fa que el missatge públic arribi més per la imatge. Aquesta
seria la raó per la gran quantitat de monuments propagandístics com ara arcs
triomfals, estàtues de l’emperador, etc.
La religió presentava
un panteó de deïtats incomptable. El sincretisme romà adoptava qualsevol déu de
les zones conquerides. Fins i tot el déu Baal-Hammón de l’odiada Cartago s’assimila a Saturn. Sols hi havia un
element especial: l’emperador com a intermediari entre els déus i els homes amb
els ritus de sacrifici.
Però a banda de la
religió i els cultes mistèrics (sobretot el del Mitra iranià) Roma sols es va
interessar per la cultura grega. Plini divideix el món en dues parts: l’Imperi
i els bàrbars. Ovidi, en el seu exili del Mar Negre, s’esgarrifa d’estar a
tocar d’un món on sols hi ha barbàrie, fred i horror. Cèsar i Tàcit
identifiquen com a unitat als gals i als germànics quan aquells no tenien cap
idea de pertànyer a un col·lectiu específic. De fet, les rels de les identitats
dels pobles bàrbars comencen amb els enfrontaments amb els romans en els límits
de l’Imperi. Així els romans ajuden a crear els fantasmes que han imaginat.
Els primer bàrbars que
coneixen els romans són els celtes, un grup heterogeni que abastia des de l’extrem
oriental d’Europa que envaeixen Roma en el IV a.C als bandits i soldats d’Anatòlia. Els segons
foren els germànics, raça pura pels romans perquè els veien a tots iguals. Amb
400 anys de distància Tàcit i Procopi coincideixen en la descripció per
germànics i gots, exactament com ara que, per l’europeu mitjà, negres i xinesos
són tots iguals.
El que històricament s’ha
anomenat “gots” era tot un plegat de diferents pobles (alans, huns,...). No hi
havia la unitat política que miren de transmetre les dinasties dels bàrbars. En
la batalla dels Camps Catalàunics (451, Marne), els huns d’Àtila eren una
minoria. Quan Àtila mor, es dissol el pretès imperi. Gots i ostrogots eren
confederacions de pobles que no s’arribaren a integrar mai en monarquies com
pensaven els historiadors romans.
Els pobles bàrbars no
tenien cap intenció de destruir l’estructura romana. S’anaven establint relacions
comercials i tributs que els romans pagaven per mantenir la pau. Molts bàrbars
s’integren, com a immigrants, en l’exèrcit de l’emperador o en grups, amb el
seu propi cap, més tard. Eren els més interessats en mantenir una administració
que pagava l’exèrcit. La revolta del Danubi de 376 és més una revolta pel mal
tracte d’uns funcionaris romans que cap voluntat agressiva. La victòria d’Adrianòpolis
en 378 o la conquesta de Roma d’Alaric en 410 són actuacions per veure
reconeguda la seva posició dins l’Imperi. Probablement la deposició de Ròmul
Agust en 476 afectés molt poca gent. Era el traspàs, amb certa legitimitat, de
l’administració d’unes mans a unes altres.
Si en Orient l’estructura
aguanta mil anys més, en Occident caurà quan els conflictes interns siguin més
importants que la pressió externa. Els que formaven part de l’Imperi deixen de
donar suport a una administració que no satisfà les seves necessitats. Els
segles de la decadència, abans de les presumptes invasions bàrbares, ens donen
una imatge de creixent privatització de les funcions públiques i d’un augment
de les desigualtats. Els nous grans rics van emprant a colons que, fugint de l’endeutament,
es posen sota protecció d’aquests nous magnats. Això va fomentant una
adscripció a la terra més rentable que el sistema esclavista.
L’historiador rus Rostovtseff,
anticomunista furibund, planteja que Roma cau perquè no va poder culturitzar les
masses rurals: “la barbàrie del camp” va fer caure la cultura de la ciutat que
va rebre el cop definitiu amb els bàrbars vinguts de l’exterior. És a dir,
bàrbar és qui s’oposa, és l’antagonista, a l’estructura dominant.
La idea d’una Roma
caiguda pel fracàs dels seus dirigents a evitar una invasió externa té una
funció moralitzadora. Actualment, aquesta advertència es fa servir per impulsar
polítiques que puguin evitar l’amenaça dels immigrants que poden destruir la
nostra civilització. És molt més còmode culpar als de fora que analitzar les
crisis internes tant actuals com les de Roma. L’anàlisi de les desigualtats, de
les privatitzacions de les estructures públiques són perilloses pel poder. Els
versos de Kavafis ens remeten a uns senadors preocupats perquè no hi veuen als
bàrbars:
Què serà de nosaltres ara, sense els bàrbars?
Perquè cal reconèixer que aquests homes
resolien un problema.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada