Autor:
Narcís Oller
Any:
1906
Editorial: Edicions 62
Col·lecció:
Educaula nº 48
Pàgines:
367
Edició:
Primera, maig 2009
ISBN:
978-84-92672-11-0
Contingut:
Estudi
preliminar de Joan Martori
Pilar Prim (capítols I a XVI) 264 pàgines
Propostes
de treball i material complementary de Joan Martori
Bibliografia
RESUM DE PILAR PRIM
Capítol I
Deberga aconsegueix un departament de tren buit. De seguit apareix una
dona, una noia i un nen que li seuen al costat. La primera sensació és de molèstia
però ben aviat comença a interessar-se per les dues dones. Descobreix que són
mare i filla i troba molt més interessant a la mare que a la filla. Les dues
dones també s’han fixat en ell i es percep una certa molèstia per part de la
filla al percebre que el desconegut –al qui totes dues han atorgat una probable
pertinença a l’estament militar- observa amb més interès a la seva mare que a
ella.
La conversa és d’un cert nivell amb referències a Sèneca, Wagner i al
romanticisme. La noia va llegint Le Maitre
de forgues de Georges Ohnet, un supervendes en 1882 amb un caràcter
sentimentaloide.
Deberga esbrina que la mare es propietària d’una fàbrica que li porta
el seu cunyat i comença a especular. Quan arriben a Ripoll s’informa que es diu
Pilar Prim i és la vídua d’un fabricant barcelonès. La noia es diu Elvira. A
Ripoll ell es queda sense carruatge per arribar al establiment termal de Can
Montagut i elles li ofereixen lloc al seu landó [un carruatge de cavalls]. Quan arriben, s’acomiaden i s’intercanvien
les targetes de visita. Elles descobreixen que coneixen al pare d’ell, militar
que va estar amb el parede Pilar a Cuba. Queden que, quan ell pugui, anirà a
visitar-les a Puigcerdà.
Capítol II
Arriben a La
Cerdanya amb una gran detall dels paisatges. Quan arriben els hi encanta, tot i
que pel camí no estaven gaire segures. Elvira escriu una carta a la seva tia
comentant el viatge, la coneixença d’en Deberga i desitjant que, quan pugui
vagi a veure-les. També li comenta que a Puigcerdà hi ha en Roig i la seva
mare. Sembla que es tracta d’un pretenent que no li agrada gens a Elvira
Hi ha un passatge
de realisme social:
“Per això, passat el miserable lloc de Planés (d’on
sortí un eixam de pobres a enrondar el comboi, pidolant amb una cantarella
mandrosa i ritmada que feia riure al petit i venir nyonya als grans), aquelles
senyores varen fer tancar el landó, i agafant aviat un bon son no van pas
despertar-se fins arribar a la Cantina, on calgué donar repòs als animals.” (pàg. 97)
Capítol III
Pilar està molt
feliç a Puigcerdà lluny del seu odiat cunyat Ortal. Està encantada de poder
dedicar-se a millorar la salut del seu fill Enriquet. Cada cop li agraden més
els paisatges de la Cerdanya, especialment de la part francesa:
“Aviat escarmentades del trontoll sofert pels
caminots de la Cerdanya espanyola, (abandonats, com totes les nostres coses, a la
detestable acció d'una administració africana), encaminaren especialment llurs
sortides per la francesa, encreuada tota de carreteres immillorables per on el
landó de la Pilar rodava, hores y hores, sense topar amb el més petit ressalt
ni aixecar un sospir de pols.”
(pàg. 108)
Pilar vol gaudir
del paisatge si es possible sense embrutar-se ni trepitjar-lo. Sovint cedeix
als desitjos de Elvira i Enriquet i ha de caminar o seure en les roques. Quan
la llum davalla li entra una certa tristor existencial:
“I pensant en si mateixa, en son trist passat, en
son trist present, en son trist esdevenidor, de sobte, i sense saber per què,
pensà també en Deberga. "Qui era, aquell home?” (pàg. 110)
La conclusió es
ferma:
““Ella no havia nascut per ésser feliç!” (pàg. 110)
Comença a pensar en
casar a Elvira amb Deberga i així poder redreçar la gestió de la fàbrica contra
el seu odiat cunyat. I recorda els terminis del testament: sols si continua
vídua tindrà la fàbrica en usdefruit. Si es casa, ho perdrà tot.
Al dia següent
reben una visita. Totes dues esperen que sigui Deberga però en realitat és el
pretenent d’Elvira i la seva mare “...l’arxiridícula
donya Pomposa.” (pàg. 114) La descripció de la “donya” és molt acurada. Són
els Roig
En la conversa
parlen de Ribes de Freser i de l’establiment termal de Montagut, el lloc on hi
és en Deberga. I el fill parla d’en Deberga!
En la conversa surt
la possibilitat de que en Deberga estigui cassat, cosa que mai havia considerat
Pilar. S’assabenta que és advocat i que és molt prudent en les seves coses. Els
Roig van intentar saber més d’aquell home misteriós però no se’n van sortir.
Finalment donya
Pomposa fa veure que no sap que Pilar té una filla i que tampoc sabia que era
Pilar Prim.
Capítol IV
Reben un pom de
flors sense saber qui ho envia. Arriben a la conclusió de que ha de ser d’en
Deberga. Van a misa i a la sortida:
“(...), cercant,
inútilment i sense dir-s’ho, en Deberga... i, al cap de deu passos... plaf!...
mare i fill Roig, desprenent-se d’un grup, me les emprenen ja amb grans aixeres
d’alegria, que la noia tracta de reprimir accentuant en sa cara tot el
menyspreu possible. Gent pesada i retossuda, i de la que va dret a sos
fins,(...)” (pàg. 128)
Rossendo li parla a
Elvira del pom i ella li contesta que l’han llençat i es posa tot el borde que
pot. S’escapoleixen dels Roig i van a la pastisseria. Allí, en un català molt
poc comprensible, la pastissera els parla de l’home del pom. A la fi aconsegueixen
esbrinar que ha estat Deberga qui ho lliurà i amb una carta que s’ha perdut.
Deberga, mentrestan
està anant a casa d’elles. Elles, simultàniament han arribat a la conclusió de
que Rossendo ha tafanejat el pom . Elvira està molt empipada. Rossendo li contesta en castellà:
“-Señorita: si es
así, perdone usted que le diga que está usted muy cruel conmigo.” (pàg 128)
Pilar veu que la
seva estratègia de passejar amb els Roig per conèixer millor a Deberga se’n va
en orris. Pel camí es troben a Deberga i queden per fer el cafè.
Capítol VII
Capítol VIII
COMENTARIS
Capítol V
Deberga gaudeix
algunes tardes de la companyia de les Dou. No té cap interès més enllà del
tracte agradable:
“Ni, a un home de
vida lliure com la que venia portant ell, podia passar-li altra cosa. Les noies
pures com l’Elvireta mai de la vida no l’havien fet glatir:eren, per a ell, com
certes menges, boniques per fora, però fades al paladar i perilloses per a la
salut. I pel que es referia a la Pilar, en la qual de bona gana hauria clavat
les dents, la veia massa enlairada per a poder-la abastar com el voler d’ell
demanava. No, doncs, no hi havia perill. I en aquesta immunitat, precisament,
residia l’encís més gran que trobava en el tracte d’aquelles dones.” (pàg. 136)
Deberga s’assabenta
que les Dou coneixen les Roig i s’estremeix.
Deberga diu que els
Roig són un parell d’infeliços i Pilar li retreu, en broma, que parlí així “d’una
enamorada de vosté” (pàg. 138) Deberga es queda glaçat i es pregunta si elles
estan al cas de “la seva caiguda llastimosa” (pàg. 138)
Les Dou, l’Enriquet
i en Deberga se’n van d’excursió a Font-Romeu. Es un viatge fantàstic per tots
fins que arriben a Mont-Lluís. Mentres les Dou es refresquen a l’hotel, Deberga
es troba amb els Roig. Intenta dissimular però Donya Pomposa el veu i el crida:
“En Rossendo, mal amagat darrere sa mare, estava blanc com un lliri, mentre que aquesta, encesa com una posta de sol tardorenca i amb l’enorme pit manxant encara, no feia sinó rumiar com es trauria aviat el fill de prop.” (pàg. 145)
“En Rossendo, mal amagat darrere sa mare, estava blanc com un lliri, mentre que aquesta, encesa com una posta de sol tardorenca i amb l’enorme pit manxant encara, no feia sinó rumiar com es trauria aviat el fill de prop.” (pàg. 145)
Inicien una estratègia
dialèctica on ell vol desaparèixer i donar excuses mentre que ella insisteix.
Deberga se’n surt i gira cap el hotel, però... els Roig estan al mateix hotel i
li criden que els esperi:
“En Deberga es
sentí impulsat a treure-se’ls de damunt a cops de puny: tan contrariat es veié,
tan nerviós el posaven. Compti’s, doncs, el gust que devia donar-li sentir de
sobte que la fenomenal Popmposa se li repenjava al braç pretextant que l’ajudés
a pujar la costa, i que amb veu mel·líflua, tot donant-li empentetes, li deia:
-Veu, veu, la
planeta de les persones? Vostè ens volia fugit i el fem presoner; vostè ens
volia amagar secrets i ara els hi sabrem.”
Deberga ha de confessar
el que donya Pomposa s’ensumava: havia vingut amb Pilar i Elvira i van a
Font-Romeu. Pomposa s’apunta a l’excursió.
Quan Elvira s’assabentà,
s’indignà. Pilar li retreu quan:
“No pogué pas
acabar la frase. La sorollosa aparició de donya Pomposa la hi trencà. Per dins
d’aquell menjador petit, baix de sostre i recollit, com cal en un país tan
fred, donya Pomposa semblava més agegantada encara: avançava fent tremolar tot
l’empostissat, omplint l’espai de xiulets de seda en arrossegar el seu folgat
refajo.” (pág. 149)
Elvira està
emprenyada amb la seva mare per ser massa educada i pensa en el seu oncle
Ortal: “Mentre la gent no sàpiga desprendre’s d’aqueixa urbanitat ridícula que,
com diu l’oncle Ortal, porta amb si mateixa el càstig per la hipocresia que
conté, sempre serem víctimes dels que tenen més pocs modos o menos aprensió per
a lograr la seva.” Pàg. 154)
Arriben al santuari
i les dones es queden mirant els records que ha deixat la gent: “Sobretot,
elles, les dones, que hi trobaren ocasió de sadollar aquell amor a la
superfluïtat i a les menuderies que les caracteritza, no sabien sortir-ne mai.
Medalles, rosaris, quadrets, vistes, imatges, mànecs de ploma, penjols,
medallons, petxines, gotets esmaltats, escapularis, cistellets, àlbums,
estampetes, tota aquella metralla idolàtrica reproduïda a l’infinit...” (pàg.
155) En un paràgraf tenim una categorització del caràcter femení i un punt d’iconoclàstia.
Elvira creua una
mirada intensa amb Deberga, quan ho torna a provar ell ja no està mirant. De
sobte es sent la veu de donya Pomposa:
“-Deberga! Deberga!
miri que aquests esglaons i costes em fan por! Vol fer el favor d’ajudar-me a
baixar? Tu Rossendo, ajuda donya Pilar i el nen,
I en Deberga, rabiós
a son torn, hi hagué d’acudir: baixà dos esglaons, i s’eixancarrà per millor
apuntalar la mola enorme que li venia damunt. Amb penes i treballs aconseguí
treure-la a vores d’aquella escala rudimentària, per on la dona baixava
rodolant, mig esglaiada, mig venturosa de poder-se refregar sovint amb ell:
(...)” (pàg. 156)
Donya Pomposa se l’insinua
i li recorda allò que ell vol oblidar, l’avergonyeix i no s’explica “..”l’estranyíssima
aventura que el posava en ridícul a sos propis ulls; (...) li removien el fàstic
sentit pel que havia passat, li feien més repulsiva la dona que tan poc sabia
estimar la pròpia dignitat i la vergonya.” (pàg. 158)
Al dia següent
deixa una nota i desapareix.
Capítol VI
Tornen a Puigcerdà
i Elvira està enfadada amb els Roig i amb Pilar. Parlen i Elvira li confessa que,
a banda de permetre que els Roig anessin amb elles, li diu que l’ha vist com a
rival pel amor de Deberga
Donya Pomposa va a
casa de Pilar i intenta parlar-li malament d’en Deberga. Pilar se n’adona que
el interès de Pomposa no es casar a Rossendo amb Elvira sinó que el que Pomposa
vol és a en Deberga.
Capítol VII
Pilar li explica a
Elvira la conversa amb donya Pomposa. Tot i que Elvira desconfia totalment de
la Roig, vol tenir més dades i fa venir a l’oncle Ortal que segur que li
aportarà la informació veraç i li donarà un bon consell. A Pilar li molesta que
deixin al seu pare –que està molt vell- sol però els cunyats arriben a
Puigcerdà.
“Llavors, la fluixa
de la Pilar, amb tot i el disgust amb què els veia venir, portà la seva bondat
fins al punt d’anar amb sos fills a Escadars a rescatar-los de la diligència
(...) (pàg., 174) Es curiosa aquesta crítica de l’autor al personatge.
La cunyada Julita “(...)
amb tot el seu pes, ja no tan fàcil de moure a quaranta-set anys, (...) (pàg.
174)
Parlen de lo bé que
està Enriquet i ho atribueixen al consell de l’oncle Ortal. Mentre Julita,
plena de sensualitat es refrega com una gata pels coixins del landó (pàg. 174),
Pilar s’ha de mossegar la llengua ja que el consell fou del metge, no de l’oncle
Ortal. Pilar “(...) va recollir-se tant com pogué a l’angle del carruatge,(...)
(pàg. 175)
El que Pilar no sospita és que Ortal s’ha informat sobre Deberga i no ho considera apropiat per Elvira. Li interessa molt més un noi de Bilbao, propietari de mines, que no vol marxar de Bilbao. D’aquesta manera garanteix el futur d’Elvira i el seu propi futur com a gerent de la fàbrica de Pilar. Per Ortal, Deberga es “(...) un corrido sense fortuna pròpia, advocat sense plets que es dava la gran vida a despeses d’una tia seva molt rica, que estirava un xic l’orella al gat al Círcol del Liceu, i que era conegut com a gran espatotxí en les sales d’armes.” (pàg. 176)
El que Pilar no sospita és que Ortal s’ha informat sobre Deberga i no ho considera apropiat per Elvira. Li interessa molt més un noi de Bilbao, propietari de mines, que no vol marxar de Bilbao. D’aquesta manera garanteix el futur d’Elvira i el seu propi futur com a gerent de la fàbrica de Pilar. Per Ortal, Deberga es “(...) un corrido sense fortuna pròpia, advocat sense plets que es dava la gran vida a despeses d’una tia seva molt rica, que estirava un xic l’orella al gat al Círcol del Liceu, i que era conegut com a gran espatotxí en les sales d’armes.” (pàg. 176)
Estirar l’orella al
gat és jugar a les cartes.
Al dia següent els
Ortal surten de passeig per Puigcerdà amb l’Enriquet i es troben a donya
Pomposa. Pomposa els hi vol parlar i s’intenten treure’s de sobre a Enriquet
que acaba anant-se plorant tot sol cap a casa.
“Els Ortal eren tot
orelles; el menut tot ulls.
-Ai! saltà la Roig
adonant-se’n tot seguit-. Mira, Enriquito: ¿ves los niños Solís que juegan al
aro? Vés, vete con ellos, que te dejarán otro. Ya te quieren, ya.
El noi arrugà el
morret i va fer que no amb el cap.
-¡Casildo!
¡Manolita! ¡Ramón! ¡Venid acá a tomar ese amiguito! –cridà ella amb veu de
mando i en aquell castellano tan pur del nostre país-. Tú, que eres tan
mono...¡vaya si irás! oi?” (pàg. 178)
La Roig els diu que
en Deberga anava pels diners d’Elvira, que ella ha intentat evitar-ho però que
la Pilar està cega i l’Elvira totalment enamorada.
Just quan marxa
Pomposa arriba Elvira. Enriquet ha explicat a Pilar que Pomposa l’ha fet fora
per criticar-les a elles. Pilar s’ha tancat a l’habitació, diu que és molt
desgraciada i que vol marxar a Barcelona amb Enriquet.
Ortal li diu a
Elvira que han de parlar i l’interroga. Elvira reconeix que Deberga li agrada i
que Pilar ho veu amb bons ulls i que Pomposa el que vol es que es cassi amb
Rossendo. Elvira admet que Deberga és misteriós i que per això li demana
consell a Ortal. Ortal li diu que, efectivament, Deberga no és aigua clara.
Elvira ho asumeix i demana que no li expliquin res a Pilar.
Ortal parla amb
Pilar i tot i que comencen amb disputa Ortal li alaba que hagi fet fora a la
Pomposa i coincideix que el que realment li interessa a la Pomposa és en
Deberga per a ella. Pilar es queda sobtada de que Ortal pensi el mateix que
ella. Al dia següent, Julita ha de parlar amb Elvira.
Però plou a brots i
barrals. Quan surt l’arc de San Martí a banda i banda de la Cerdanya, hi ha un
moment de pan-catalanisme:
“tota aquella
Cerdanya que el ridícul orgull de dos monarques volgué partir, un dia, per
fer-ne dos pobles diferents.” (pàg. 191)
Julita surt a passejar
amb Elvira i sense Pilar. Julieta li confessa que no vol estar a Puigcerdà
sabent la tensió que hi ha entre Ortal i Pilar i que si no fos per ella no haurien
pujat i que, al dia següent volen tornar a Barcelona. Li proposa, per oblidar a
en Deberga, fer un viatge pel nord: Sant Sebastià, Bilbao, ...La convenç i
Pilar accepta que se’n vagi amb ells:
“Aneu en nom de
Déu! Bé ho sé prou, que tu no ets meva.” (pàg. 194)
Capítol VIII
Ara que Elvira i
els seus cunyats han marxat Pilar voldria anar amb el seu pare, el babo Prim,
però no ho fa per la millora que percep en la salut d’Enriquet. Les primeres
senyals de la tardor han fet fugir els estiuejants i queda molt poca gent a
Puigcerdà.
Rep l’avís de que
el seu pare està pitjor però quan arriba a Barcelona ja és mort.
Pilar envia un telegrama
avisant als seus cunyats però no rep contestació.
En la vetlla Pilar
està preocupada perquè necessita d’un home de confiança que pugui estar-se amb
Enriquet durant l’enterrament. Els homes –nota antropològica- no podien passar
a la sala on estaven les dones i Pilar té aquesta preocupació. De sobte apareix
en Deberga i Pilar li demana que s’encarregui de Enriquet.
Quan acaba l’enterrament
es queda amb l’Osita, una amiga de la infància i en Deberga.
Osita ha de marxar
i Pilar es queda sola amb Deberga i li explica que és molt desgraciada.
Osita té una filla
malalta i no podrà estar per Pilar així que sols té a en Deberga. A Pilar,
però, li fa por parlar-li francament donat que veu que està envoltada de
malentesos. A la fi li consulta que si ell faria tornar als cunyats.
Deberga excusa als
cunyats que pot ser no hi són al lloc on ha arribat el telegrama i li diu que
per qualsevol gestió conti amb ell, que és un home agraït per tot l’afecte que
els hi ha posat a Elvira i a ella. Pilar s’estremeix però no es percep per la
foscor de la cambra.
Enriquet avisa que
ha arribat un telegrama (un parte) on Ortal li diu que arribaran pels funerals.
Pilar es posa a plorar i Deberga la consola.
Apareix el confesor
d’Elvira al que Pilar no coneix. Entra com si fos de la casa i es deixa caure
en una butaca i comença a parlar del seu consell, d’en Echevarria,... Pilar i
Deberga no saben de que parla.
Pilar comença a
intuir alguna cosa però no s’atreveix a dir-ho. En Deberga, en canvi, arriba a
la mateixa conclusió i ho diu: Echevarría ha de ser el pretenent d’Elvira.
Deberga ho diu amb
absoluta bona intenció: Elvira és un bon partit i pot ser Echevarria sigui un
bon marit. Pilar flipa i conclou que no és el dia de parlar d’aquests temes.
Deberga vol marxar
per respecte i li dona la ma. Al sentir la ma, Pilar li prega que torni al dia
següent i Deberga “(...) el jove se sentí profundament remogut i notà, per sa
part, que el cor se li n’anava a abraçar aquella dona com si es tractés de la
cosa més natural del món.” (pàg. 207)
Capítol IX
En Deberga es
pregunta si s’està enamorant de la Pilar. La idea, a primer cop, li sembla
ridícula i pensa en el que dirien els seus amics. Però poc a poc se’n va
adonant que de les dues dones, la que sempre li ha agradat és la mare, que es a
ella a qui sempre ha volgut dirigir les cartes no escrites, es per Pilar que ha
preguntat en la porteria quan havien de tornar. La diferència d’edat –tres o
quatre anys- se n’adona que no té cap importància i que, en qualsevol cas, ell
té molts més anys d’experiència que ella.
Però se n’adona que
és molt pobre. Quan sentí un moment d’emoció amb aquella mirada d’Elvira ho va
superar pensant que mai es casaria mentre la seva tia rica –Tula- visqués. Ara
es tornava a trobar amb el mateix problema.
Se’n va al seu
escriptori i mira la correspondència. Hi ha una nota de Fanny Nodier, una
aventura de l’estiu passat- que li diu que s’està al Hotel AmbosMundos. Pensa
que és una cita providencial per oblidar-se dels mals de cap: “Ningú, ningú com
aquella doctora insuperable en el art de viure alegrement i de prendre l’amor
com a rauxa passatgera, podia salvar-lo del perill.” (pàg. 214) Però quan va
entrar a la cambra es troba a la Nodier amb un tenor. La Nodier era inconstant
en el amor però constant en l’amistat i l’havia enviat la carta per veritable
amistat, sense cap intenció afectuosa. Deberga en quan pot, fuig d’alli i se’n
va cap el Círcol del Liceu a sopar. Reflexiona i se n’adona que la Nodier ho ha
fet de bon cor per fer-li saber que està feliç i això li fa sentir bé. Se’n va
a dormir i quan es desperta, al mig dia, pensa en Pilar, en allò de “no
m’abandoni” i “en veure que ja s’atansava l’hora propícia de dar-hi compliment,
el cor se li expandí tot.” (pàg. 216)
Deberga dina amb la
seva tia que, com cada dia dels darrers vuit anys diu que no ha clos l’ull en
tota la nit. La Casilda, la criada, diu que no és veritat, que ha dormit ben bé
sis hores seguides. La relació entre senyora i criada és molt bona. Casilda diu
que ha sonat el timbre i que deu ser donya Andrea, una amiga de la tia Tula (no
ens confonem amb la Tía Tula d’Unamuno del 1921). Andrea li explica quatre
xafarderies a Tula i la revifa. Deberga fa un cigar i va a casa de Pilar però
la criada li diu que és al llit i no el pot rebre. Al dia següent envia un
criat i li diuen el mateix. A la tarda se’n va al Carrer de Sant Pere i volta
davant la casa de Pilar deu minuts. Li pregunta al porter i aquest li diu que
no sabia que hi fos al llit i que no ha vingut cap metge. Al dia següent envia
el criat i torna amb el mateix missatge. Deberga decideix no pensar-hi més i no
tornar fins que ella li demani. Però no ho aconsegueix. [errada tipogràfica en
la pàgina 222: fina en lloc de fins]. De cop arriba a la conclusió de que el
que passa es que la Pilar està enamorada d’ell i que vol evitar-ho. “Tot era
qüestió de temps i mònita: la Pilar seria seva.” (pág. 223)
Amb aquest
pensament es posa a llegir l’Aurora de Nietzsche que troba força divertit i
se’n va al teatre. Allí la Nodier li demana que vagi al seu hotel. Ha tallat
amb el darrer amant i està pletòrica.
Capítol X
Pilar ha passat
tres dies tancada la seva habitació pensant més en Deberga que en la mort del
seu pare. Arriba Elvira, els seus cunyats i un noi de Bilbao. Elvira li diu que
està enamorada del bilbaí i que és un bon partit. Pilar està preocupada per si
hi ha alguna rancúnia d’Elvira cap a Deberga i és aquesta la raó de voler-se
casar amb el bilbaí: Elvira es mostra desafiant i Pilar pensa que això és el
preu de tenir fills concebuts sense amor. El casament serà a la tardor quan totes
dues es puguin treure el dol pel babo Prim.
Un dia, davant del
Liceu veuen a en Deberga. Elvira es queixa que no els hagi donat el pesa’m i
Pilar contesta que sí que va anar el dia del enterrament. Elvira diu que potser
no és prou important –per Deberga- que ella hagi tornat a Barcelona. Finalment
li acusa d’estar pels bons moments i oblidar-se quan venen maldades. Pilar rep
aquest comentari amb dolor.
De sobte es troben
amb donya Pomposa. Els hi dona el pesa’m per la mort del babo i l’enhorabona
per haver caçat al bilbaí Echevarria [lamentable errada tipogràfica en la
pàgina 236: cagarà per caçarà]. La Roig les informa que en Deberga es passeja
per Barcelona amb una tiple (una soprano). Pilar s’està posant nerviosa i vol marxar
però Elvira s’ho està passant d’allò més bé picant a la Roig. La Roig diu que
no compren com es que s’ho prenen tan malament que critiqui a en Deberga.
Finalment marxen deixant la Roig tota ofesa i –sembla- que amb les relacions
trencades.
Capítol XI
Pilar i Elvira ja
no parlen més d’en Deberga. Elvira està molt contenta i orgullosa de si mateixa
per haver caçat una bona dot i al mateix temps està encantada perquè està molt
enamorada. Els seus sentiments són molt semblants al de la seva mare. En el
capítol anterior, Pilar pensa:
"Ah! amb quin
gust hauria retingut en Deberga al seu costat, millor encara, l’hauria seguit a
regions llunyanes, ben llunyanes, on pogués sadollar-se de sensacions verges..”
(pág. 226)
En aquest capítol,
Elvira:“...tremolosa com una coloma, somiava, sense voler, amb fugir amb ell,
lluny, ben lluny, fins a trobar un raconet ben isolat del món...” (pág. 240)
Fan un sopar amb
els cunyats i es parla de la dot, Pilar diu que no pensa donar-li dot perquè
Amós Echevarria és molt ric, i que ella sols té un usdefruit “condicional i
vergonyòs” (pàg. 241) mentre que Elvira té la meitat de l’herència dels Dou.
Al final,
l’advocat, còmplice d’en Ortal la convenç.
Al poc Pilar s’oblida
de la pèrdua econònica al veure a sa filla tan feliç. Enriquet torna dels
escolapis molt més fort.
Elvira, els oncles
Ortal i Amós Echevarria fan un viatge per Euskadi sent molt ben rebuts pel
millor de la societat basca. Fan una excursió molt feliç a París.
La boda es celebra
a la tardor i els nuvis se’n van de viatge a Itàlia.
Als pocs dies,
Pilar comença a ser conscient de la seva soledat. Analitza la seva xarxa social
i veu que és pràcticament nul·la. Va a veure a Osita March que està celebrant
el seu sant.
Osita li diu que és
molt feliç i li anima a buscar la seva mitja taronja (moment platònic). Pilar
planteja el simbolisme del seu nom:
“-M’he tornat a figurar, alguna vegada, que el
meu nom és tot un símbol. Una pobra viuda com jo, a qui han deixat
indefensa la llei, la voluntat despòtica d’un marit difunt i, com diu la noia,
la coixíssima educació que rebem les espanyoles, creu que és un pilar ben prim,
per poder aguantar, tot sol, el pes que tinc damunt des de la mort del meu
marit, per a poder resistir l’embat de tants vents com em somouen.”
(pàg, 251)
Parlen del tema del
dot i Osita li fa veure que ha estat una ximple. Li retreu que perquè no va
contar amb en Deberga. Osita se n’adona que Deberga és important per Pilar.
Pilar li diu que fa molt temps que Deberga no passa per casa seva i Osita li
demana que perquè no ha anat ella a veure’l. Osita li anima a que sigui feliç,
a enamorar-se i trencar les cadenes:
“-Sí, filla, sí:
romp la cadena. Viva la independència!
Prou has patit ja, Pilar.” (pàg. 255)
Pilar se’n va a
veure a una altra amiga per veure si coincideix en el que li ha dit Osita. L’altra
amiga és Clotilde Pons.
Capítol XII
Deberga se’n va de
viatge i quan torna es troba que la tia Tula es vol casar. Decideix no
oposar-se.
Per festejar més a
gust, Tula té pensat anar a una llotja del Liceu amb la seva amiga Andrea i amb
una altra amiga: Clotilde Pons !
Deberga es va
informant per Clotilde de tot el que pot sobre Pilar. Però no vol passar d’aquí.
Per a ell Pilar és la dona perfecta i sap que no pot estar a la seva alçada
económica:
"Si havia
d'esser, seria: calia deixar-ho al temps.” (pàg. 266)
Deberga no vol
viure dins la mateixa casa que Tula quan es casi. Es compra un pis i està
decidit a treballar.
Deberga parla amb
Clotide sobre Pilar. Clotilde li diu que Pilar pensa que ell és molt jove i que
ha de passar-ho bé. A banda li diu que estava convençuda que la seva amistat
seria breu. Clotilde s’ho manega perquè, un cop acabats els festejos de Tula,
Deberga la visiti a casa seva on sovint va a parar Pilar.
Deberga, als quatre
dies, tot esperant (més o menys) no trobar a Pilar, va a casa de Clotilde.
Clotilde, al final, aconsegueix que coincideixin.
Capítol XIII
Ortal està
preocupat per Deberga. Si es casen Ortal ho tindrà tot, però si no es casen i
viuen en concubinat, Deberga pot ser un obstacle pels seus plans. Ortal fa que
Elvira li enviï una carta molt cruel a sa mare. Pilar llegeix la cara i quasi
es mareja. En aquell moment arriba Osita. Osita llegeix la carta i ràpidament
sospita d’Ortal.
Ara, qui arriba és
Ortal. Pilar l’insulta, Ortal empeny a Osita. Pilar li crida que se’n vagi de
casa i li diu lladre.
Ortal acusa a la
Roig d’haver escrit un anònim junt a la carta d’Elvira. [Tot plegat és molt
teatral.]
Pilar està farta i,
ja que la calumnien diu que vol ser coherent i fer certa la calumnia. De seguit
demana perdó a la Verge per haver-se venut en cos i ànima per diners a un marit
que no estimava. [Planteja la idea de la prostitució social de la dona casada]
Però tot seguit
demana viure una mica abans de morir. Es desmaia.
Ara Osita es sent
culpable. Pilar s’està uns quants dies al llit i el doctor diu que els Ortal ni
entrin a la casa.
Arriba Elvira amb
els Ortal i diu que ella se’n fa càrrec. Quan està a punt d’entrar a l’habitació
de Pilar, una monja que l’estava cuidant, li demana si us plau que no entri.
Elvira li fa cas. Sopa amb els Ortal i es troba estranya a casa seva. Els Ortal
ni parlen. Tenen por de que Elvira comenci a dubtar.
Ha vingut per
fer-li en cara a la seva mare la vergonya d’haver-la enganyat a Puigcerdà ja
que està convençuda del concubinat de Pilar amb Deberga.
Al final se’n torna
a Bilbao sense veure a Pilar però envia una nota a Osita, Deberga i Clotilde prohibint-les-hi
que entrin a la casa.
Quan Pilar es
recupera decideix trencar amb la seva filla i amb els Ortal. No ha de donar cap
explicació del que no ha passat. Convida a Osita i a Clotilde.
Capítol XIV
Ortal torna i li
demana que li torni el balanç de la fàbrica signat. Pilar el fa fora i li porta
el balanç –que ella no enten- al marit d’Osita. Aquest li explica que és un
desastre i un frau. Osita convenç a Pilar de demanar ajut legal a Deberga.
Pilar encara té por del “que diran”. Osita li demostra que als qui fan
calumnies no els importa la realitat.
Van a casa de
Deberga. Pilar s’escandalitza –internament- per la presència d’una Venus nua d’alabastre
“...aquell nu de dona tan formós...” (pàg. 313)
Deberga li explica
que ha volgut respectar el descans de Pilar en la seva malaltia: “I, després,
que el desig de quietud, allà on hi ha un malalt, per a mi és molt natural i
digne de respecte.” (pàg. 305).
Deberga vol gaudir
de la visita i es compromet a treballar la documentació per la nit i donar-li
un parer a Pilar a les 12:00 del dia següent. Això significava una segona
visita. Osita veu que esta fent nosa [bondad absoluta del personatge d’Osita]
“Finalment
enquadrats i penjats a les parets, folrades d’un ric tekko malv, ressaltaven
nou grans fotogravats d’obres escollides de Holbein, Van Dyck, Rembrandt,
Botticelli i el Sarto. Finalment, estesa davant l’altre balcó, com oferint un
descans al cervell fatigat, o falda còmoda en què pogués gronxar l’esperit el
peresós, cridava l’atenció, per sa estranya incongruència amb l’ús d’aquella
peça, una esplèndida cadira llarga.” (pàg. 307) [Es curiós la duplicitat de “finalment”,
la precisió de citar “nou” fotogravats però, sobre tot, en un llibre ple d’anglicismes
i gal·licismes l’ús de “cadira llarga” en lloc de chaise longue.]
Veuen el piset.
Pilar no pot apartar els ulls de la Venus i Osita d’una Madona del Sarto que li
recorda a algú. Els hi ensenya la resta del pis. Osita està encantada i
divertida per si veu algun detall de la seva vida de calavera. Pilar tem just
el mateix. Deberga no obre algunes portes i les passa al menjador i els ofereix
una copa de cava. Osita a banda pren una copa de borgonya i una copa de kirsch
i mig s’embolinga. Això l’impedeix percebre una mirada plena d’amor entre
Deberga i Pilar.
Ara els ensenya la
seva habitació i el bany. Osita repara en les locions. Pilar no. Està desitjant
tenir contacte físic amb Deberga. “«Oh, oh, què li succeïa? Per què, en un
moment que aquest home li havia passat per davant, havia sentit el desig de
repenjar-se-li al coll i mossegar-li una mica, una mica només, el lòbul rosat
de l’orella esquerra? Quines sensacions més estranyes! quines temptacions,
Senyor!»” [S’ha de tenir present que aquestes sensacions no les ha tingudes mai
en la seva vida!!]
Osita parla d’amor
i esclavitud i matrimoni. Deberga vol parlar del tema però Osita considera que
és hora de marxar.
Quan tornen a casa,
Osita li diu a Pilar que la Verge del Sarto és ella. Pilar torna a pensar en la
Venus i té un sentiment de ràbia: “Per què, per què en Deberga havia de tenir
tot el dia a la vista aquell nu de dona tan formós? Ah, com l’hi hauria fet a
trossos, ella si hagués pogut! Quina ràbia, quan s’havia vist tan a prop, quan
sos ulls topaven amb aquella doneta que, tot fingint el pudor ofès, s’arrupia
graciosament i, amb aquella mà posada davant del pit, semblava amenaçar-la, a
ella, de dar-li un revés, per a major mofa! No! no hi podia haver una dona, al
món, tan escultural com aquella, no!” (pàg. 313)
Capítol XV
Pilar arriba a les
12:30 i evita la visió de la Venus “avorrida”. Es fixa en la Verge de Sarto i
no s’hi troba gens semblant.
Deberga li confesa
que, el dia anterior, fixant-se en ella, no es va assabentar de res del que li
explicà Osita i li demana que li ho repeteixi. Pilar no ho pot fer perquè no
entén ni un borrall dels temes econòmics. Deberga li fa preguntes tècniques que
se li escapen a Pilar. Quan li demana un substitut per Ortal es bloqueja. Pila
voldria que fos Deberga però els rumors, el “que diran” li superen, el mateix
pensa quan veu que ha de cridar al majordom fidel de la fàbrica. Deberga
proposa el marit d’Osita i Pilar respira aliviada.
Deberga arriba a la
conclusió de que Pilar l’estima i, com que ell també l’estima com no ho ha fet
mai amb cap dona, decideix superar els prejudicis i el “que diran”. Pren com a
model la seva tia i el seu futur espòs als que els hi dona igual el que diguin
d’ells.
Fins i tot Pilar,
comença a comprendre que Deberga l’estima. [Es debat entre la profecia
autocumplidora i el miracle] “Oh , si Déu fes aquest miracle!” (pàg. 320)
Deberga, sense cap
declaració, li confessa el seu amor. “Què havien fet? S’havien declarat? Ni l’un
ni l’altre ho sabien.” (`pag. 321)
Es centren en els
temes tècnics. Tenen feina a fer però no poden deixar de pensar l’un en l’altre.
Deberrga parla amb
el marit d’Osita i coneix el problema del casament: si es casen seran tots dos
pobres. I Deberga no ho vol això per a Pilar.
Capítol XVI
Aquest capítol no serà resumit... és el desenllaç
El vocabulari està ple de castellanismes (“de lo vivo a lo pintado”), formes fonètiques (“istil” per estil, “desterro” per desterrament,...), i formes arcaiques com dava en lloc de donava. També hi ha anglicismes (speech), andalusismes (Buena jembra). Quan Pilar s’adreça tant al servei com al seu fill ho fa en castellà.
Es planteja el tema de la modernitat en la dona considerant a Pilar i Elvira com molt més europees que la mitjana ancorada en l’antigor ibèrica:
“A part de les belleses que aquest sensual admirava principalment en la mare (molt més dona i apetitosa), sobretot des que acabava de descobrir-li una certa pigueta com el cap d’una agulla de picar a dos travessos de dit del nas, damunt mateix del llavi superior, trobava en aquelles dones un atractiu especial a què dava en Deberga una grandíssima importància: eren senyores, i d’una educació molt més europea (pel que tenia de correcta, oberta i dolça sense traves ni encarcaraments) que la de la immensa majoria de les que comunament podia tractar en aquell establiment d’aigües.” (pàg. 84)
Un altre tema fonamental es la por al "que diran" que esclavitza i condena a tot aquell que s'aparti de les normes.
Tot i que hi ha qui diu que l'argument és molt pla, trobo que la trama va guanyant en complexitat i matissos a mesura que avança. El tema central d'un amor socialment impossible ara, en el segle XXI, sembla que ni es podria plantejar, però si acceptes les regles del joc d'una societat de principis del segle XX, la tensió com a lector et fa que vulguis avançar al mateix temps que no vols acabar.
Es una llàstima que estigui en el grup dels llibres de lectura obligatòria i que, el gran públic s'ho estigui perdent. S'ha de reconèixer que l'estil descriptiu fa una mica de bloqueig, a banda d'un llenguatge difícil. Però si superes aquests prejudicis, et trobaràs davant d'una obra mestra.
Un altre tema fonamental es la por al "que diran" que esclavitza i condena a tot aquell que s'aparti de les normes.
Tot i que hi ha qui diu que l'argument és molt pla, trobo que la trama va guanyant en complexitat i matissos a mesura que avança. El tema central d'un amor socialment impossible ara, en el segle XXI, sembla que ni es podria plantejar, però si acceptes les regles del joc d'una societat de principis del segle XX, la tensió com a lector et fa que vulguis avançar al mateix temps que no vols acabar.
Es una llàstima que estigui en el grup dels llibres de lectura obligatòria i que, el gran públic s'ho estigui perdent. S'ha de reconèixer que l'estil descriptiu fa una mica de bloqueig, a banda d'un llenguatge difícil. Però si superes aquests prejudicis, et trobaràs davant d'una obra mestra.
PERSONATGES
Els comentaris estan fets aban de llegir el darrer capítol
PILAR PRIM: Plena de dubtes. Vol trencar però no té força per fer-ho.L'escena de la Venus mostra una tensió interna brutal. Es considera a si mateixa una mena de prostituta per haver-s'hi casat per tenir una bona posició social i considera que la relació amb la seva filla és un càstig per tenir fills sense amor.
MARCIAL DEBERGA: Eternament sospitòs d'egoisme. En canvi, en totes les aventures acaba sorprenent per la seva entereça moral. Al principi està amb Pilar i Elvira per pura amistat, estima de debò a Pilar, no es vol aprofitar de la seva tia, admira en la seva amant la qualitat de l'amistat...
ELVIRA DOU: Egoista. Repeteix el paper de la seva mare i s'autoconvenç. Si s'enamora del bilbaí és per diners. No li sap greu que Deberga no l'estimi, el que li sap greu es que hagi preferit a la seva mare.
ROBERT ORTAL: Un altre egoista. Ha sabut dominar a la seva dona, Julita, i a Elvira per tenir una xarxa de seguretat. Ho ha intentat amb Pilar però, amb aquesta ha fracasat.
DONYA POMPOSA: Exemple de la hipocresia social. Oller no escatima ocasió per pintar-la repugnant tant en el físic com en el moral.
OSITA: La bondat personificada. Sols vol el millor per Pilar. No hi ha ni un pensament negatiu.A banda s'ho pasa bé.
CLOTILDE PONS: Quasi com Osita però una mica menys afectuosa. Es una mena de deus ex machina en el sentit que, casualment, és amiga íntima de Pilar i molt amiga de la tia Tula
TIA TULA: La tia rica que manté a Deberga. El seu cant del cisne es casar-se amb un militar espabilat que la fa feliç. Acaba essent un referent moral per Deberga.
PILAR PRIM: Plena de dubtes. Vol trencar però no té força per fer-ho.L'escena de la Venus mostra una tensió interna brutal. Es considera a si mateixa una mena de prostituta per haver-s'hi casat per tenir una bona posició social i considera que la relació amb la seva filla és un càstig per tenir fills sense amor.
MARCIAL DEBERGA: Eternament sospitòs d'egoisme. En canvi, en totes les aventures acaba sorprenent per la seva entereça moral. Al principi està amb Pilar i Elvira per pura amistat, estima de debò a Pilar, no es vol aprofitar de la seva tia, admira en la seva amant la qualitat de l'amistat...
ELVIRA DOU: Egoista. Repeteix el paper de la seva mare i s'autoconvenç. Si s'enamora del bilbaí és per diners. No li sap greu que Deberga no l'estimi, el que li sap greu es que hagi preferit a la seva mare.
ROBERT ORTAL: Un altre egoista. Ha sabut dominar a la seva dona, Julita, i a Elvira per tenir una xarxa de seguretat. Ho ha intentat amb Pilar però, amb aquesta ha fracasat.
DONYA POMPOSA: Exemple de la hipocresia social. Oller no escatima ocasió per pintar-la repugnant tant en el físic com en el moral.
OSITA: La bondat personificada. Sols vol el millor per Pilar. No hi ha ni un pensament negatiu.A banda s'ho pasa bé.
CLOTILDE PONS: Quasi com Osita però una mica menys afectuosa. Es una mena de deus ex machina en el sentit que, casualment, és amiga íntima de Pilar i molt amiga de la tia Tula
TIA TULA: La tia rica que manté a Deberga. El seu cant del cisne es casar-se amb un militar espabilat que la fa feliç. Acaba essent un referent moral per Deberga.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada