dissabte, 4 de novembre del 2017

Memorial secreto de Olivares a Felipe IV

Ben bé no sé per què però avui m'han vingut ganes de reproduir aquest fragment de La rebel·lió dels catalans (1598-1640) de J. H. Elliot.:
Aquesta política oficial va trobar la seva expressió formal en un famós memorial secret preparat per Olivares per a Felip IV i datat a 25 de desembre de 1624. Aquest memorial donava una detallada descripció de la naturalesa del govern de la Monarquia i dels diferents problemes amb els quals s'havia d'enfrontar, i el seu contingut quedava plasmat en un paràgraf clau que ha estat citat amb freqüència pels historiadors dels segles XIX i XX:


«Tenga VM por el negocio más importante de su Monarquía, el hacerse Rey de España: quiero decir, Señor, que no se contente VM en ser Rey de Portugal, de Aragón, de Valencia, Conde de Barcelona, sino que trabaje y piense, con consejo mudado y secreto, por reducir estos reinos de que se compone España al estilo y leyes de Castilla, sin ninguna diferencia, que si VM lo alcanza, será el Príncipe más poderoso del mundo. »

Com es podria aconseguir la castellanització d'aquests regnes? El comte-duc suggeria tres possibles maneres. La primera «y la más dificultosa de conseguir (pero la mejor, pudiendo ser) sería que VM favoreciese los de aquel reino, introduciéndolos en Castilla, casándolos en ella, y los de acá allá». La segona era que el rei comencés les negociacions en el moment en què tingués un exèrcit i una esquadra disponibles, de forma que pogués negociar des d'una posició de força:

«El tercer camino, aunque no con medio tan justificado, pero el más eficaz, sería hallándose VM con esta fuerza que dije, ir en persona como a visitar aquel reino donde se hubiere de hacer el efecto, y hacer que se ocasione algún tumulto popular grande y con este pretexto meter la gente, y en ocasión de sosiego general y prevención de adelante, como por nueva conquista asentar y disponer las leyes en la conformidad de las de Castilla y de esta misma manera irlo ejecutando con los otros reinos. »

Págines 179-180


Hi ha qui posa en dubte la seva veracitat però trobo que és perfectament plausible Si més no així ho van considerar Valladares en el XVIII i Cánovas del Castillo en el XIX.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada