dissabte, 14 d’agost del 2010

Detenció de Companys

Avui fa 70 anys.

13 d'agost de 1940 a La Baule -Bretanya francesa-, lloc on vivia Lluís Companys, president de la Generalitat en l'exili.

Cap a mitja tarda, cinc policies militars alemanys de la Gestapo varen detenir al president i al seu nebot. Fou detingut a La Baule fins el 24 d'agost. D'allí el varen portar a la pressó de La Santé, a Paris. Una setmana més tard el portaren de La Santé cap a Espanya via Hendaia. Fou entregat al policia espanyol Sr. Urraca que el va portar a la Dirección General de Seguridad.

Segons Josep Maria Solé i Sabaté (La vanguardia 15/10/1990):

"En Madrid permaneció cinco interminables semanas. El trato correcto de que había disfrutado en La Santé se convirtió en una sucesión de vejaciones y malos tratos. En los sótanos de la Dirección General de Seguridad, en la celda número once, tuvo que soportar como le tiraban cubos de arena que después tenía que recoger con las manos. Sin poder cambiarse de ropa durante las cinco semanas, fue mostrado a los transeúntes de la Puerta del Sol como si fuera un animal del zoológico: “Este decís que era el presidente de los catalanes...”. También fue objeto de torturas físicas: cuando murió, aún tenía la espalda llena de llagas, las ropas ensangrentadas, los pies tan hinchados que no podía calzarse las zapatillas de playa que llevaba cuando fue detenido en La Baule"

El 3 d'octubre de 1940 el varen portar a Barcelona. Desprès dels corresponents interrogatori, el 14 d'octubre de 1940, a les 10 del matí, es va cel·lebrar el Consell de Guerra en sols una hora.

Fou condemnat a mort pel delicte d'adhesió a la rebelió militar.

En la matinada del 15 d'octubre fou afusellat en el fossar de Santa Elena a Montjuïc.


Font:

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada