The great train robbery
1903
Producció. Thomas Alba Edison
Escrita, dirigida i filmada per Edwin S. Porter
http://www.youtube.com/watch?v=VL1qHWDvy4s
Plànol 1: Oficina de l'estació. A la dreta una finestra on es veu el tren que arriba.
En un plànol fix tenim dos moviments. En teatre sols es podria resoldre amb una projecció.
L'espectador veu una escena fixa.
Plànol 2: Els lladres esperen l'arribada del tren per pujar-hi. El tren entra per la dreta.
Plànol 3: Interior del vagó de tren. Novament a la dreta es veu l'exterior. L'espectador està veient una escena en moviment. En teatre ho resoldria amb la imaginació. En cinema té una referència externa.
Mort d'un empleat del tren bastant teatral. Efectes especials amb l'explosió de la caixa dels diners.
Plànol 4: En el tren just darrera la cabina del conductor. Travelling frontal.Es llença a un empleat del tren a la via. Ninot bastant impresentable que posa e manifest que el moviment es real. Si fos fictici, com es va fer molt sovint més endavant -sobre tot amb cotxes- es podria posar un matalàs i llençar a un senyor de veritat.
Cal reconèixer un treball de muntatge en la substitució, en el mateix plànol de l'actor pel ninot.
Plànol 5: Baixada dels pistolers del tren per desenganxar la màquina tractora. Pla bastant curt.
Plànol 6: Una veritable multitud baixa del tren. Un viatger és assassinat i triga bastant en morir.Els lladres van recollint les pertinences dels viatgers. Quan els pistolers fugen, els viatgers avancen cap el mort per ajudar-lo. Es una aproximació cap el primer pla. En cap moment la càmera s centra en un individu, són -molts- individus que s'apropen a la càmera
Plànol 7: Similar al 5. Els lladres pugen la màquina del tren ja desenganxada amb tot de sacs amb el fruit de seu robatori. La màquina avança i desapareix.
Plànol 8: Pràcticament una seqüència reforçada pel fet de que la màquina entra per l'extrem dret. L'espectador assumeix que entre el plànol 7 i el 8 s'ha avançat per la via. I tot seguit, en el mateix plànol, moviment de càmera amb dificultats la càmera gira per seguir els lladres baixant per la muntanyeta. El moviment ha estat primer a l'esquerra, tot seguit cap a baix i novament a l'esquerra : -X + -Y + -X
Plànol 9: En el bosc, els lladres avancen des del fons de la pantalla cap a la part frontal. Creuen un rierol -tot estàtic- però la càmera quan tots han creuat el rierol, els segueix cap a l'esquerra. La rotació cap l'esquerra es constant fins que pugen als cavalls.
Plànol 10: Novament en la oficina de l'estació. Tornem al plànol 1. L'empleat de l'estació intenta deslligar-se però acaba desmaiat novament. Entra una nena i el deslliga. Abans de tornar-se a desmaiar sembla que ha intentat -amb el nas- informar pel telègraf però no ha pogut.
Plànol 11: Ball dins una cabana.Probablement es tracta d'una escena d'humor. Un home vestit més "urbà" comença a ballar però els pistolers rurals o soldats li disparen trets al cantó dels peus. L'home fuig. De cop entra algú avisant del robatori. Tothom surt corrents per la porta de l'esquerra.
Plànol 12: Escena del bosc. Persecució dels lladres amb trets que van directament a l'espectador.
Plànol 13: Nova escena en el bosc. Mentre ls lladres es reparteixen el botí en una mena de primer pla, pel fons de la pantalla arriben els seus perseguidors. Els lladres no ho saben, els espectadors sí.Comença el tiroteig. L'espectador coincideix amb el punt de vista dels lladres. Tots els lladres moren.
Plànol 14: Primer pla d'un pistoler que dispara a l'espectador sis vegades. Com que un revòlver té sis trets, quan s'acaben els trets el pistoler continua intentant disparar però ja no hi ha bales.
THE END.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada